Nyheter från Avestahälsan

2 weeks ago

Avestahälsan

Vi på Avestahälsan söker fler medarbetare till vårt härliga gäng. Sök redan idag. Dela gärna eller tipsa någon du tror skulle passa hos oss. Läs mer på: avestahalsan.se/jobba-hos-oss/ ...

3 weeks ago

Avestahälsan

Nu söker vi nya kollegor som vill vara med och göra Avestahälsan till Sveriges bästa vårdcentral. Sök redan idag. Dela gärna eller tipsa någon du tror skulle passa hos oss. Läs mer på: avestahalsan.se/jobba-hos-oss/ ...

4 weeks ago

Avestahälsan

Tema sömn – Skiftarbete

För den som arbetar skift är det extra viktigt att prioritera vila och återhämtning. Dålig sömn eller brist på sömn går att då stärka upp med en tupplur, till skillnad mot sömnbesvär för alla som inte arbetar skift.

Sömnen bygger upp!

Prioritera återhämtning genom:
• Raster
• Tupplurar
• Vila och avkoppling vid ledighet
• Semester

Kroppen kan kompensera sömnbrist genom att sömnen efterföljande natt blir djupare och längre.

Kroppen står som lägst under ”vargtimmen” runt kl 04:00. Då är det lätt att slumra till vid nattarbete. Risken för olycksfall är större under nattskift.
...

Tema sömn – Skiftarbete

För den som arbetar skift är det extra viktigt att prioritera vila och återhämtning. Dålig sömn eller brist på sömn går att då stärka upp med en tupplur, till skillnad mot sömnbesvär för alla som inte arbetar skift.

Sömnen bygger upp!

Prioritera återhämtning genom:
• Raster
• Tupplurar
• Vila och avkoppling vid ledighet
• Semester

Kroppen kan kompensera sömnbrist genom att sömnen efterföljande natt blir djupare och längre. 

Kroppen står som lägst under ”vargtimmen” runt kl 04:00. Då är det lätt att slumra till vid nattarbete. Risken för olycksfall är större under nattskift.

4 weeks ago

Avestahälsan

Tema sömn – Ungdomar

Vill du som är tonåring sova längre på lediga dagar?
Självklart ska alla kunna ta sovmorgon då och då. Men att sova länge på morgonen kan bli ett problem om du har problem med sömnen eller brukar vända på dygnet.

Tänk särskilt på, att om Du tittar på för mycket på din mobil, dator eller tv på kvällen. Skärmarna har ett särskilt blått ljus som kan störa sömnen.

Tonåringar med mycket sena vanor kan till slut få så kallad dygnsrytmstörning med försenad sömnfas. De barnen blir oftast trötta först vid 3–4-tiden på natten och vill helst sova till klockan 12 på dagen. De sover som djupast vid 6-tiden på morgonen, när det egentligen är dags att gå upp.

Här kan du hitta några råd och tips: www.1177.se/Dalarna/barn--gravid/att-ta-hand-om-barn/barns-somn/barn-och-somn/

www.umo.se/
...

Tema sömn – Ungdomar

Vill du som är tonåring sova längre på lediga dagar? 
Självklart ska alla kunna ta sovmorgon då och då. Men att sova länge på morgonen kan bli ett problem om du  har problem med sömnen eller brukar vända på dygnet.

Tänk särskilt på, att om Du tittar på för mycket på din mobil, dator eller tv på kvällen. Skärmarna har ett särskilt blått ljus som kan störa sömnen.

Tonåringar med mycket sena vanor kan till slut få så kallad dygnsrytmstörning med försenad sömnfas. De barnen blir oftast trötta först vid 3–4-tiden på natten och vill helst sova till klockan 12 på dagen. De sover som djupast vid 6-tiden på morgonen, när det egentligen är dags att gå upp.

Här kan du hitta några råd och tips: https://www.1177.se/Dalarna/barn--gravid/att-ta-hand-om-barn/barns-somn/barn-och-somn/

https://www.umo.se/

Comment on Facebook

Gillar att ni delger bra tips!

Pontus 👍

Load more