Nyheter från Avestahälsan

20 hours ago

Avestahälsan

Dags för en ny temavecka hos oss på Avestahälsan.
Temat för kommande vecka är sömn och sömnens betydelse för vår hälsa.

Varför är det då så viktigt att sova?
Jo, Sömnen är kroppen och hjärnans sätt att återhämta sig. En god sömn gör att vi lättare klarar av vardagen med dess utmaningar och krav.
Vi sover nämligen en tredjedel av livet och då är det nödvändigt att sova ordentligt för att må bra och orka med allt det vi vill göra när vi är vakna.
Tyvärr så ökar andelen människor, inkluderat ungdomar, som rapporterar att de har problem med sömnen.

Under sömnen:

Varvar kroppen ner, blodtrycket sjunker, pulsen och kroppstemperaturen går ner, andetagen blir färre och musklerna slappnar av. I delar av hjärnan minskar aktiviteten. Samtidigt lagras minnen och ny kunskap och nya intryck bearbetas.
När du sover aktiveras kroppens immunsystem och viktiga hormoner bildas. Samtidigt minskar produktionen av stresshormoner.

Att sova tillräckligt kan minska risken för sjukdomar som förhöjda blodfetter, hjärt- kärlsjukdom, diabetes typ 2, depression och utmattningssyndrom.

För barn och ungdomar som växer har sömnen stor betydelse eftersom tillväxthormon bildas då.

Så häng med oss och få lite enkla råd om sömnhygien, om vad du själv kan göra för att hitta tillbaka till bra sömn!

Marie-Louise Albertsson
Verksamhetschef/Vice VD
...

Dags för en ny temavecka  hos oss på Avestahälsan.
Temat för kommande vecka är sömn och sömnens betydelse för vår hälsa.

Varför är det då så viktigt att sova? 
Jo, Sömnen är kroppen och hjärnans sätt att återhämta sig. En god sömn gör att vi lättare klarar av vardagen med dess utmaningar och krav. 
Vi sover nämligen en tredjedel av livet och då är det  nödvändigt att sova ordentligt för att må bra och orka med allt det vi vill göra när vi är vakna. 
Tyvärr så ökar andelen människor, inkluderat ungdomar, som rapporterar att de har problem med sömnen.

Under sömnen:

 Varvar kroppen ner, blodtrycket sjunker, pulsen och kroppstemperaturen går ner, andetagen blir färre och musklerna slappnar av. I delar av hjärnan minskar aktiviteten. Samtidigt lagras minnen och ny kunskap och nya intryck bearbetas.
När du sover aktiveras kroppens immunsystem och viktiga hormoner bildas. Samtidigt minskar produktionen av stresshormoner. 

Att sova tillräckligt kan minska risken för sjukdomar som förhöjda blodfetter, hjärt- kärlsjukdom, diabetes typ 2, depression och utmattningssyndrom. 

För barn och ungdomar som växer har sömnen stor betydelse eftersom tillväxthormon bildas då.

Så häng med oss och få lite enkla råd om sömnhygien, om vad du själv kan göra för att hitta tillbaka till bra sömn!

Marie-Louise Albertsson
Verksamhetschef/Vice VD

Comment on Facebook

Är det något event under veckan kring temat sömn?

4 days ago

Avestahälsan

Välkommen till oss ✨✨

Avestahälsan
Nu söker vi fler kollegor som vill vara med och göra Avestahälsan till Sveriges bästa vårdcentral.
...

Comment on Facebook

Bästa vårdcentralen 👍😷

4 days ago

Avestahälsan

Dags för en ny utmaning?
Med ökande antal anslutna företag och listade patienter vill vi gärna bli fler medarbetare. Är du den vi söker?
Dela gärna eller tipsa någon du tror skulle passa hos oss. 🙂 Läs mer på: avestahalsan.se/jobba-hos-oss/
...

Comment on Facebook

Ni är på god väg 👏

3 weeks ago

Avestahälsan

Ta hand om dig när du är sjuk!

www.facebook.com/skyddaantibiotikan/videos/1550115148498093/

Skydda antibiotikan
Förkylning orsakas av virus – och där biter inte antibiotika. Stanna hemma, vila och ta hand om dig.
...

4 weeks ago

Avestahälsan

God Jul önskar vi alla på Avestahälsan! ...

God Jul önskar vi alla på Avestahälsan!

Comment on Facebook

Tack detsamma till er.

Load more